Tuesday, December 28, 2010

Bicara mengenai CINTA. . .








As-Salam,. .
Artikel pada kali ini kita berbicara mengenai cinta. Ramai yang faham cinta itu ialah perasaan yang hadir antara sepasang manusia di atas dasar suka-sama-suka. Apabila berada bersama, hati terasa gembira. Apabila berjauhan, hati sentiasa teringat-ingat orang yang dicintai. Jauh di dalam benak hati menyebut-nyebut si kekasih, buah hati yang tersayang. 


COUPLE? Haram?
Apa itu Couple? Couple ni dalam erti mudahnya ialah berkasih sayang antara lelaki dan perempuan yang masih belum diikat dengan pernikahan. Kenapa haram?? Kami tak pernah jumpa pon, kami tak pernah berpegang tangan pon! Itulah kata-kata yang sering dilontarkan, tetapi itulah hakikatnya. Ada juga orang katakana couple ni tak haram, tapi perbuatan couple ni yang haram. .  Aik?! Ape kebende tu?

Jawapannya mudah je kawan-kawan.

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا


Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk . . .
( surah Al-Isra' ayat 32)

Ayat-Nya amat mudah difahami, tetapi apa yang dimaksudkan “janganlah kamu menghampiri zina,”. Ramai yang kurang faham mengenai istilah tersebut, yang mereka tahu ZINA je, MENGHAMPIRI ZINA tu kurang faham sikit.

Contoh menghampiri zina adalah seperti melihat gambar lucah, berdua-duaan lelaki dan wanita ajnabi, pergaulan bebas antara jantina berlainan (ikhtilat) dan juga melihat aurat orang lain.
Baiklah, mungkin saudara-saudari tak nampak lagi flow couple yang membawa kepada zina. Laluannya seperti berikut:

 Pandangan > Lintasan hati > Khayalan > Keinginan > Tindakan > Zina kecil > Zina besar

Bermulanya dari pandangan sehingga berlakunya zina semuanya ada kaitan, dan kaitan tersebut jelas menunjukkan tindakan-tindakan yang membawa kepada berlakunya zina.

Apabila sudah diketahui hukum-hukum Allah, maka hendaklah kita patuhinya. Yang haram segera ditinggalkan. Harap kita tidak menjadi seperti mereka yang di dalam firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Jaathiyah ayat 7-11 :

Kecelakaanlah bagi tiap-tiap pendusta yang berdosa; (7) Yang mendengar ayat-ayat penerangan Allah sentiasa dibacakan kepadanya, kemudian dia terus berlagak sombong (enggan menerimanya), seolah-olah dia tidak mendengarnya; oleh itu gembirakanlah dia dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (8) Dan apabila sampai ke pengetahuannya sesuatu dari ayat-ayat penerangan Kami, dia menjadikannya ejek-ejekan; mereka yang demikian keadaannya, akan beroleh azab yang menghina. (9) Di hadapan mereka (di akhirat kelak) ada Neraka Jahanam (yang disediakan untuk mereka) dan apa jua yang mereka usahakan, tidak dapat menyelamatkan mereka sedikit pun; demikian juga yang mereka sembah atau puja selain Allah, tidak dapat memberikan sebarang perlindungan dan (kesudahannya) mereka akan beroleh azab seksa yang besar. (10) Al-Quran ini ialah hidayat petunjuk yang cukup lengkap dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat penerangan Tuhannya, mereka akan beroleh azab dari jenis azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (11) 

Oleh itu carilah cinta ALLAH sebelum mencari cinta manusia. Bercintalah dengan berpaksikan Al-Quran dan as-Sunnah, kerana cinta itu tidak membawa kepada perzinaan. Artikel yang akan datang saya akan bercerita pula bagaimana untuk MENCARI CINTA ALLAH. . . INSYA-ALLAH!!










KERANA CINTA-IN-TEAM & MESTICA


cinta itu cahaya sanubari
kurniaan Tuhan fitrah insani
dan di mana terciptalah cinta
di situ rindu bermula

cinta itu tak pernah meminta
tetapi memberi sepenuh rela
rasa bahagia biarpun sengsara
berkorban segala-gala

semua kerana cinta 
yang pahit manis di rasa
menghibur nestapa
merawat duka
damai di jiwa
terpadamlah api benci permusuhan
terjalinlah kasih sayang begitulah cinta 
yang diidamkan tanpa nafsu yang mencemarkan

dan jangan kita pula 
kerana bercinta kita pun leka
dan jangan pula kerana bercinta 
tergadai semua maruah agama

cinta yang sejati
hanya cintakan illahi
cinta ayah bonda
tulus suci selamanya
cintakan saudara

hanya sementara
serta sesama insan
suburkan dengan ketakwaan..

No comments:

Post a Comment