Tuesday, June 21, 2011

Konflik Israel-Palestin: Apa penyelesaiannya?



Isu Israel-Palestin tak pernah surut akan kekecohannya. Sampai sekarang isu ini masih hangat dibincangkan di peringkat antarabangsa. Dengan episod-episod tragis yang tidak pernah putus, hiba rasa apabila melihat video kekejaman tentera Israel ke atas penduduk Palestin. 

Isunya, kenapa begitu kejamnya mereka? Seperti sebuah penjajahan yang dilakukan dengan zalim. Walaupun beberapa perbincangan dilakukan antara dua belah pihak, isu ini seperti tidak ada penyelesaiannya.
Pelbagai persepsi umum yang kita dengar daripada orang ramai mengenai isu ini. Kebanyakannya menyatakan simpati mereka terhadap konflik yang berlaku sekarang ini.

Ceritanya mudah, Israel ingin memiliki TANAH YANG DIJANJIKAN yang selama ini mereka tungu-tunggukan. Tanah dimana termakamnya para-para anbiya',  tercoret seratus kisah sejarah. Itulah cerita yang kita selalu dengar, mungkin ada cerita lain disebaliknya, mana tau?
Aku pernah pergi ke sebuah forum bersama rakan seperjuanganku, Hud Azzaki. Forum tu berlansung di IAIS(International Advance Islamic Study) sebelah UM. Forum tu membincangkan mengenai konflik antarabangsa Israel-Palestin yang berlaku sekarang ini. 
Bak seperti seumpama pepatah Inggeris mengatakan 'Sharing Is Caring'. Jadi aku nak kongsi sedikit apa yang aku dapat kat forum tu~
Dalam penjajahan Israel terhadap bumi Palestine, pengkaji politik memberikan 3 pilihan yang mereka boleh gunakan melalui 3 ciri-ciri negara yang ingin dibina dibawah:
1-Demokrasi
2-Menduduki kawasan.
3-Negara Yahudi

Mereka menggunakan dasar Apartheid jika mengambil ciri-ciri 2 dan 3.
Menggunakan dasar dua negeri jika mereka menggunakan ciri-ciri 1 dan 2.
Menggunakan dasar 1 negeri jika mereka menggunakan ciri-ciri 1 dan 3


Dalam banyak-banyak cara diatas ni, bagi aku yang paling sopan ialah dasar dua negeri. Yang paling biadap dasar apartheid. Siapa yang belajar sejarah tingkatan 5 mesti pernah dengar dasar apartheid tu ape. Jadi pandai-pandailah korang ulangkaji sendiri. 


Pengkaji politik itu juga menggariskan 7 cara penyelesaian untuk menghadapi konflik ini. Cara-caranya ialah:


1- War crimes investigation
Bagi aku cara ini ada asasnya juga, tapi bagaimana caranya untuk mewujudkan satu suruhanjaya yang benar-benar telus dalam siasatan ini? Lagi-lagi apabila kes-kes yang melibatkan antarabangsa. Kita belajar sejarah pun ada khilaf pendapat juga, orang barat kata cenggini, orang timur kata cenggini. Mungkin perkara ini akan menjadi lebih rumit untuk diselesaikan.


2-Boycott, divestment
Cara ini bagi aku agak sukar sedikit kerana ia melibatkan komitmen orang ramai malah mengurangkan peluang pekerjaan.Divestment tu aku rasa agak bijak jugalah, sekurang-kurangnya dapat membantu meningkatkan ekonomi tempatan dan menurunkan ekonomi mereka.


3-Responsible investment
Semua mengenai ekonomi. Aku kurang sikit dalam hal ni. Bagi aku pelaburan yang bertanggungjawab ini merupakan kaedah yang digunakan untuk melemahkan ekonomi pihak lawan. Apabila kita tidak melabur pada negara tersebut, pendapatan negara mereka terjejas. Seperti yang kita sedia maklum, untuk melancarkan perang itu memerlukan wang yang banyak untuk bekalan makanan, senjata, latihan, perubatan dan macam-macam lagi.


4-Combat racism
Kaedah ini digunakan untuk menyerang ideologi yahudi. Yahudi amat kuat semangat kebangsaannya! Aku pernah terbaca di dalam satu forum siber, orang yahudi ni cakap "kita henaklah membunuh orang yang pada suatu hari akan membunuh kita". Hmmm, dasyatnya perangai dorang, dalam Islam perang hanyalah digunakan untuk membela diri bukan untuk menyerang. Islam juga menggunakan prinsip membuka kawasan, bukan menjajah kawasan.


5-Interfaith dialouge.
Cara ini amat berkesan dan mampu menjadi sumber hidayah kepada non-muslim untuk revert kepada Islam. Untuk pengetahuan anda, ada juga orang yahudi yang tidak menyokong Zionis Israel melakukan kekejaman itu. Ada sesetengah pihak yang mengatakan golongan ini merupakan Yahudi Ortodox dimana mereka masih berpegang pada kitab mereka.


6-Fair trade
Actually, benda ni amat digalakkan di dalam Islam. Bagi aku, perdangan akan bertambah adil jika sistem matawang dinar digunakan. Sistem matawang sekarang dikatakan mengandungi unsur-unsur riba. Ramai pengkaji ekonomi mengatakan Dollar america akn susut nilainya sehingga pada satu tahap wang tersebut tidak boleh digunakan, dan Malaysia bergantung pada nilai tukaran matawang Amerika. Bayangkan jika USD tidak boleh dipakai lagi, RM kita bagaimana pula? Dinar emas tidak penah susut nilainya, bahkan menaik dari masa ke semasa.


7-Viva Palestina
Viva bermaksud hidup, Palestina bermaksud Palestin. Nama yang digunakan oleh konvoi kemanusiaan. Menghantar barangan keperluan ke Palestin. Menyebakan isu ini dipandang global. Peserta terdiri dari pelbagai agama dan bangsa. Bersama-sama berkumpul di atas dasar kemanusiaan. Kesannya, penduduk dunia faham dan terlahir rasa simpati terhadap apa yang berlaku di Palestin.


Sebagai seorang yang bergelar Mahasiswa, kita tidak mampu mengangkat senjata untuk pergi ke Palestine. Cukuplah dengan melakukan mana yang termampu daripada 7 perkara di atas. Mahasiswa bersama Palestine~!


No comments:

Post a Comment