Sunday, February 24, 2013

Penulisan Sirah Nabawiyah - Bedah Buku Raheq Makhtum

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana sentiasa memberikan limpahan rahmat kasih sayang-Nya. Sehingga kini aku masih diberi udara untuk bernafas, diberi kekuatan untuk menaip kata-kata ini. Semoga Allah meredhai segala perbuatanku sehari-hari.

Aku teringin sangat untuk melakukan sesuatu yang bermanfaat untuk sahabat-sahabatku. Maka ruang dan peluang ini aku ambil untuk mengisi masa lapang agardapat berkongsi sesuatu dengan kalian. Semoga ianya bermanfaat buat diriku dan diri kalian.


Kitab 'Raheq Makhtum' merupakan sebuah kitab yang ditulis oleh karyawan terkenal iaitu al-Ustaz al-Rahman Mubarakfuri dari Universiti al-Salafiah, India. Kitab sirah ini merupakan antara kitab yang sangat unik dan mempunyai kelebihan yang tersendiri. Beliau menggunakan pendekatan kronologi dengan pendedahan-pendedahan sejarah tersebut.

Kitab ini telah memenangi hadiah pertama dalam 'Sayembara Buku Sirah Nabawiyah' yang dianjurkan oleh Rabitah al-Alam al-Islami.

Semoga Allah s.w.t. memberi kekuatan kepadaku untuk berkongsi bersama kalian mengenai kandungan kitab ini. Mari kita bersama-sama menyelusuri sirah nabi Muhammad s.a.w. Semoga cinta kita kepada baginda semakin bersemi.

Ikuti kisah kehidupan baginda Rasulullah s.a.w di sini.

Allahumma solli 'ala Muhammad. Wa 'ala alihi wasohbihi ajma'in.

1 comment: